tisdag 10 mars 2009

Pigtittare


Jag har en gammal pigtittare, mina tankar går till den tiden då den användes. Jag kan se en man som står och rakar sig på lördagen, då allt arbete får läggas bakom helgen. Det kanske blir fest!

Av en kompis har jag fått raklöddertvål, jag har inga flera arbetsredskap till detta arbete. Men visst kan man tänka sig att någon har stått framför spegeln, i en gammal mörk kammare någonstans i Värmland, rakat sig och gjort sig helgdagsfin.

Det är rolig med gamla saker tycker jag, fantiserar om att ställa upp min komod uppe på altanen till våren. Tänk att ha en bringare med vatten och att man kan tvätta av sig i handfatet, med en tvål som ligger på ett fat och är alldeles upplöst av förre tvättaren.

Primitivt, men ack så härligt. I dag är allt enkelt, men att känna doften av både tvål och vattenplask är härligt.

Inga kommentarer: