lördag 2 juli 2011

Rosens dag 2 juli

I dag har vi flaggan i topp, för alla vackra rosor.
Jag höll en liten föreläsning hos Suzzi med bloggen "Granne med Selma"
Det var en rolig dag, Värmland bjöd på både regn o solsken, vacker natur, god mat hos Monica o en mycket trevlig eftermiddag med goe o glaé människor i STALLET.Bakelse med rosenknopp, och sedan berättade jag om några rosor i min trädgård.

Charles dem Mills

är en gammaldags buskros ålder okänd. Som har tätt fyllda karminröda-purpurfärgade blommor, är doftande o blommar från juni till slutet av juli.

Mme Boll är en gammaldags buskros med stora tätt fyllda rosa - mörkt rosa blommor som är doftande.Den rosen var mycket populär i sen stor del av 1800-talet.
Ghislaine de Feligonde
Är också en helt underbar buskros som kan bli upp till 2,5 meter, blommar med aprikos-gula-vita doftande blommor och knopparna är oranga.
Raubritter
Är min tårtros som jag kallar den helt underbar med medelstora, halvfyllda-fyllda, rosa-ljust rosa blommor, som även kan vara en marktäckande "böljande" ros.

MariaLisa är en klätterros som fått sitt namn efter Maria och Liesa, två kvinnor som arbetade i broder Alfons kloster i Germaershausen. Kallas också som japanska klätterrosor på svenska.

Jag berättade om min dokumentering av mina rosor, det är roligt med historian om rosorna man köper, lite tips och de blir som en följetång både med bilder och texter.

Inga kommentarer: