tisdag 15 juli 2008

Funkia

Funkia kommer från Japan,Kina och Korea. De tillhör liljeväxterna och gläder oss med sina dekorativa blad, som vi kan odla utan större besvär. Sortimentet är mycket stort eftersom funkian har korsats mycket, framför allt i Nordamerika. Det finns omkring 40 arter med ungefär 200 sorter ute i handeln.
De vackra bladen växer i en rosett från en kort och kraftig rotstock. Bladen är brett lansettformade till hjärtformade med tydliga nerver, som är något nersänkta i förhållande till bladytan.
Växten är härlig då man kan dela den gärna på hösten till goda vänner som gillar trädgård.
Mitt motto: Delad glädje är dubbel glädje.
Jag försöker samla olikasorter av blomman runt vår pelare.

3 kommentarer:

Mitt Egnahem sa...

Jättesnyggt! Och lärorikt... Gillar också funkia, men har faktiskt ingen än... MVH Mitt Egnahem

Granne med Selma sa...

Hejsan!
Ser att du lagt in html-koden.
men jag tror inte att du fått med hela. Gör om det får du se. Är det rätt gjort ska det bli en räknare..
Hör av dig om det krånglar. Tack för igår förresten:-)
KRAM Sussie

Granne med Selma sa...

Du.... det är fel kod du lagt in. Det är inte en html-kod detta. Gå in på susnets sida och logga in dig igen. Då kan du hämta rätt kod där.
/Sussie