tisdag 17 november 2009

Utedass



Idessa tider då man ska återanvända samt grovsortera, tänkte jag på min syster Sonja. Hon berättade hur det var på utedasset i Nytäppa, Sunnemo. Där min familj bodde under några år.Vi är fyra syskon, ibland träffas vi o mina äldre syskon berättar vad som hände förr i tiden. Det är många roliga saker som kommer fram.
Både du o jag,som läser i bloggen, skulle skriva ner mera vardagsnära saker, det är ju vardagskultur som blir guld värt om 50 år!
Utedasset
Hemma hos oss var det utedass. Pappa hade gjort tre stycken fjölar! En liten till oss barn och så var det två större till föräldrarna. Man satte upp bilder på väggarna som var urklippta ur veckotidningar.
Mina första kärleksnoveller läste jag på utedasset hos grannflickan Gurli. Hon hade äldre systrar, Dagmar, Lilly och Sonja så där fattades inte veckotidningar. Dessa tidningar hamnade till slut på utedasset! Fanns det inget andra papper så var det att skrubba dessa blad och torka sej med!
Tur att inte serien August och Lotta svärta av sej!

Dasset har min far, Gösta i Undel,byggt.
På tal om dagsformen, nu ska jag se om jag kan få min influensaspruta, snacka om kultur!

Inga kommentarer: