söndag 30 november 2008

Lucka 1




Vi har i vårt land tagit efter många seder och bruk från andra länder, främst då Tyskland. Därifrån kommer också idén till adventskalendern.
År 1934 introducerade Sveriges Flickors Scoutförbund adventskalendern i Sverige.
Aina Stenberg MasOlle ritade den första och gjorde också de efterföljande fram till 1964. Då fanns det många olika kalendrar på marknaden, tex. Sveriges Radio och TV:s julkalender som startade 1961.
För barnen är det spännande och roligt med en adventskalender, att öppna en lucka varje dag är att komma lite närmare den efterlängtade julen.
Man kan tillverka sin egen kalender, kanske med ett litet paket för varje dag.
När mina barn var små, gjorde jag paket med lite leksaker, ibland något ätbart, och barnen tyckte det var roligt att öppna luckorna.

I dag kommer jag att göra en kalender med blandat innehåll, både med blommor fotograferade av mig, tomtar som jag arrangerat vid fotograferandet. Mitt barnbarn Viktoria och jag har vandrat i skogen och tagit massor av foto. De ritade teckningarna har ungdomar från en verksamhet i Säffle kommun gjort, samt att mina barnbarn har ritat några teckningar, du kan följa min kalender fram till jul. Jag skrev att det är roligt för barnen att öppna luckor! Jag är ju vuxen och tycker att det är roligt med en kalender, blandat med blommor och teckningar.
Har du lust att följa min färd mot julen 2008?

I dag sitter tomtarna vid min skrivare, den fina tomten har Frida ritat, jag undrar om hennes tomte har mycket att göra till julen?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul att följa din kalender fram till jul. Jag ska kika in så ofta jag kan.