onsdag 9 mars 2011

Albins båt

Denna båten "Nordstjärnan" har en fin historia som jag vill berätta om.
Jag arbetade för många, många år sedan på terapin på Edholms vårdhem i Grums. En farbror kom varje dag till terapin vid åtta-tiden satt hela dagen o gjorde båtar, med avbrott från lite mat mitt på dagen.
Albins hem hade brunnit ned, o han hade bott på "hemmet i många år.
Han gjorde en kopia på båten som han hade sett när han var ung, tyvärr kommer jag inte ihåg om han hade arbetat på den, men han visste mycket om båten.
Albin gjorde hela båten för hand, han började med att yxa ut stommen, för att sen

are gå på finsnickerierna. Allt från ett grovt trä!
Alla plåtarbeten tillverkade han av konservburkar där han hade borrade hål i ett bräda, och drog plåten igenom rätt hål för att få rätt storlek. Det var en fröjd att se honom arbeta.
Jag fick köpa en båt av honom, han var glad för jag var intresserad, frågade och tittade, han tillverkade även figurer till mig som skulle stå på däck.
Båten har en plats i mitt hem, den påminner om en tid då hantverk hade stor betydelse, särskilt idag då allt går fort att tillverka. Tänker på Albin ibland då jag dammar båten, det finns faktiskt historia nerskriven om båten Nordstjärnan, ska nog försöka att leta upp den.

Inga kommentarer: