torsdag 21 januari 2010

Vävstol


Åter till minnen från barndommen!
Jag kommer ihåg mormor, hon kom på bussen från Haftesbol till Hagälven i Hagfors. Hon hjälpte min mamma att sätta upp trasmatteväv. Vävstolen stod uppe på hallen.
Det var nog då mina intressen för hantverk sattes.
I dag funderar jag på det min mamma berättade för mig, om en "vanlig" familj i början på 1900-talet skulle kunna överleva och skapa trygghet för familjen så berodde det på frun i huset! det var hon som vävde tyger, sydde kläder, sparade gamla kläder klippte trasor, vävde mattor. Jag tror att det hade stor betydelse, hur kvinnorna hanterade alla dessa hantverk. Tänker på hur min mormor slet med att skaffa kläder till alla barnen, vävde och sydde.
Det största minnet jag har från mormors hantverk är nog alla överkast som hon virkade, jag tror att det var 22 stycken!
Bilden visar mormors vävstol, sett från morbror Bo´s ögon. Han täljer ut minnen så de blir konkreta att titta på, helt fantastiskt.

Inga kommentarer: