måndag 25 augusti 2008

Kaffepausen


En av våra bästa kaffestunder har vi i vår berså. Det är många bullpåsar som har fikats i denna berså, stolarna är mycket trevliga, för man kan tom ställa kaffekoppen på armstödet och luta sig bakåt o njuta av både blommor och sol. Syrenplantorna har vi grävt upp från en svunnen syrenberså. Man kan tänka sig hur folket förr hade i sina syrenbersåer då husmor kom med kaffebricka och sju sorters kakor. Vilken fröjd! Men i dag går det även med glass eller mandelskorpa.

Den stora grytan kommer från en fd tvättgryta, och då tänker jag på min mor som hade en sådan tvättgryta nere i källaren, där hon tvättade kläderna för hand. Ännu sämre hade min mormor Lydia för hon fick tvätta nere vid sjön, och de var 11 barn! Hur hann de fika?

Men jag kommer ihåg att det fanns en syrenberså hos min mormor, de tog nog sig tid till fika.

Hoppas att september bjuder på många fina dagar med hög fin luft och kaffedofter från vår berså.

Inga kommentarer: