söndag 17 augusti 2008

Tomater



Under våren byggdes en fast låda runt vårt bord vid komposten, jag tycker om bönor och därav kom namnet bönhuset.

I bönhuset har jag odlat svart paprika, sallad, räddisor, gurka, bönor och tomater.

Tomater hinner nog mogna i år men några ska jag koka in som syltade tomater. I fjol var det en solfattig höst så jag kokade gröna tomater och de var jättegoda.

Recept syltade tomater

1 kg gröna tomater

1½ l vatten

Lag:

2 dl ättiksprit+3 dl vatten

3 dl socker, 10 kryddnejlikor

1 bit kanel

Välj små, gröna och fasta tomater, jämna i storleken. Satsen kan halveras.

Snoppa och skölj tomaterana. Pricka skalen, t ex med en stoppnål.

Koka upp vattnet, lägg i tomaterna och sjud dem 2-3 min. Häll upp dem i sil eller durkslag och låt dem rinna av.

Koka upp lagen. Lägg i tomaterna och låt dem koka sakta tills de är mjuka, 5-10 min.

Lägg tomaterna i rena varma glasburkar.

Koka ihop lagen utan lock på kraftig värme, ca 5 min. Häll den över tomaterna och sätt genast på lock.

Förvara svalt. Färdiga att äta efter 1-2 veckor. Håller sig i ca 1 år.

Inga kommentarer: