fredag 20 februari 2009

En doft av syster Sonjas bak.


Under några dagar har vi haft besök av min äldsta syster Sonja, hon bor i Älvdalen och har kommit ner till Värmland för att närvara på ett bröllop på lördag. I dag har hon bakat massor av thekakor som redan har avsmakats och flera ligger i frysen. jag skriver av receptet för de var mycket goda. Titta extra på det sydda monogrammet på kökshanduken, det har min mamma sytt, och det är ett minne från en svunnen tid då kvinnorna broderade namnet på både handdukar och sängkläder.

Thekakor

1 liter kall mjölk

5 dl havregryn

4 pkt jäst

2 hg margarin rumstempererat

1 dl socker

1 tsk salt

ca 2,5 liter vetemjöl

Mät upp havregrynen samt mjölken och blanda samman.

Låt det stå och svälla en timme.

Baka ut direkt på bakbordet, till runda kakor som naggas, Sonja kavlade och tog ut kakorna med ett mått, sedan skulle de naggas ordentligt.

Låt brödet jäsa på plåten i ca 40 minuter.

Gräddas i ca 7 minuter i 250 grader.


Mycket goda samt nyttiga för magen.

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej igen :D
Jag kan känna doften ända härifrån grums.
Du får spara lite till mig.
Hälsningar Pontus