måndag 26 april 2010

Skubbräda


Först ska jag säga att det går bra att beställa skyltar, någon trevlig bloggare har frågat detta. Jag ska försöka lära mig att ta reda på vem som vill ha skyltar, jag ska försöka.Återkommer efter "inskolningen"

Jag vill förmedla lite kultur, tänk på hur våra föräldrar eller förfäder tvättade! Tvättbrädat var dåtidens tvättmaskin med massor av kvinnokraft bakom, för jag har lite svårt att tänka mig att någon karl stod vid tvättbaljan o skrubbade.
Tänker på hur det kändes att tvätta lortiga kläder kanske utomhus eller nere i någon källare. Troligtvis fanns det inte varmvatten, kvinnan fick kanske elda i någon gryta för att få varmt vatten. Ni som följt min blogg vet att vi gjorde ett vattenspel i fjol av en gammal tvättgryta, som grodan sitter vid.
I mitt föräldrarhem i Hagfors hade vi vår tvättstuga nere i källaren, med en stor tvättgryta.
Tvättbrädet i vår trädgård, vilar mot rabatten"Mana". Jag har planterat massor av taklök som återkommer år efter år, skickar en tanke och tack till Mor Britta som
kanske har använt detta bräde. Återvinning är ju vardagskultur, eller hur?

1 kommentar:

Unknown sa...

Ursnyggt, Lena! Nu tror jag min mejl funkar igen, så jag ska prova att skicka en beställning nu.
Ha det gott, Charlotta