måndag 8 september 2008

Snäckor

CD spelaren spelar SvenIngvars, mörkret finns utanför fönstret, regnet slår mot rutan.

Då är det härligt att plocka fram lite minnen.

Jag är barnsligt förtjust i snäckor, plockar alltid snäckor på mina utflykter och resor. Lägger i högar, sorterar, väljer, packar, och njuter vid hemkomsten. Under en resa till Thailand i vintras plockade jag och en kompis snäckor varje dag, vid en viss tidpunkt på eftermiddagen fanns dessa spiralformade snäckor. Det kändes ungefär som att plocka kantarell, man blir lika glad för varje snäcka/kantarell. Vi plockade snäckor och i dag har jag dem i fina vita stora fat som jag köpt hos Kicki i Fagerås. En affär där man alltid hittar något udda. Värt ett besök, den ligger mittemot järnvägsstationen.

Jag visar en bild på stranden så jag kan överföra min känsla till dig som läser.

Dessa fina minnen kan man plocka fram i höstmörkret. jag minns också ett möte på stranden, där vi såg massor av fina snäckor, vi letade upp en tjej och frågade vart man kunde hitta dessa fina snäckor? Hon tittade på oss, sa att hennes pappa använde dessa snäckor till sina fiskenät, men vi kunde få några andra snäckor av henne. Tänk att kunna återvinna naturens gåvor till redskap. Det är mycket fint, tycker jag. I min snäcktårta på bilden ser Du tulpansnäckor, nästa gång jag sitter vid datorn ska jag visa någon rolig lök som kommit i min rabatt, den får mig att tänka på tulpansnäckan. Fanatasi!!!! Javisst imorgon är det en ny härlig tisdag.

Inga kommentarer: