torsdag 25 september 2008

Lena mjölkar


Jag dokumenterar mina diafilmer, ett hemskt arbete, men roligt. På 60 o 70 talet tog jag många diakort, tyvärr tittar man inte på dessa kort. Det är för omständigt!

Därför scannar jag in bilderna till datorn, och njuter på ett annat sätt.

Jag fick ett kulturstipendium av Landstinget i början av 80-talet, en del av pengarna placerade jag 100 år tillbaka i tiden med en fäbokurs! Jo det är sant vi gick 100 år tillbaka, vi lagade all mat på spis, bakade bröd i ugnen, mjölkade och gjorde några köksredskap tex vispar. det var en intensiv vecka men mycket rolig och lärorik.

Jag är ju en Hagfors tjej hade aldrig mjölkat tidigare, men jag fick faktiskt mjölk i hinken. Vi gjorde ost och messmör som smakade mycket gott. Tyckte att det var roligt att ta med i bloggen för det är ju i tema med återanvändning. Platsen vi bodde på hette Lindorna och ligger intill Siljan.

Inga kommentarer: