söndag 26 oktober 2008

God tårta


Normal tid!


I morse fick man sova lite extra, det var skönt! Jag var sliten. Varför kanske en tanke finns?


Jag har varit på en möbelrenoveringskurs under helgen, det var mycket roligt men............


inte kunde jag tro att det var så mycket arbete med att klä om möbler. Vilken tur att det fortfarande finns hantverkare som kan och vill lära ut hur man gör. Visserligen har vi bara snuddat vid ämnet, men tänk så roligt att kunna bevara gamla saker som möbler tex. Du som läst min blogg vet ju att jag tycker om att bevara och återvinna, men man kan också fuska med att vara med ett veckoslut och sedan lämna in för färdigt arbete.


Jag är nog värd en tårtbit av min goda tårta som heter Viktorias doptårta:


4 ägg vispas hårt


3 dl socker


4 droppar ättikssprit


3 dl riskrips


Äggvitorna vispas mycket hårt, resten röres i.


Bakplåtspapper smörjes och smeten strykes ut.


Gräddas i 1½timme i 150 grader


Fyllning:


4 äggulor


1 dl socker


1 msk vetemjöl siktas ner


1 dl grädde


Kokas i 4 minuter


Sist tillsättes 100 gr smör eller i margarin


Dela tårtan på mitten och bred på fyllningen.


Vispa grädden och fördela på ovansidan.


Tårtan blir godare om den får stå över natten och dra till sig.




Gissa om Du får beröm! Den är god!!!!

Inga kommentarer: