tisdag 18 augusti 2009

Nypon


Ett nytt stadie- nyponstadiet!
Jag har upptäckt nypon på rosorna. Du som följt min blogg vet att jag nyligen har förälskat mig i rosor.
Just nu upptäcker jag hur fina nyponen är och rossläktet är det enda växtsläktet som bildar nypon. Redan när rosorna blommar kan blombotten ge viss information om de blivande nyponens egenskaper, det gäller främst om nyponen är kala eller håriga. Övriga nyponkaraktärer kan bedömas först när nyponen är mogna. Det gäller hur många av blommorna som bildar nypon, nyponens glans, storlek, hårdhet, form och färg.
Klotrund-plattrund-päronformad-omvänt päronformad-äggformad-omvänt äggformad-brett oval-oval
Som du förstår känner jag mig liten, inte kunde jag tro att det fanns så många sorter av nypon!
Träning ger färdighet, ska försöka gissa formen på Venusta pendula"Nickande skönhet"
Dess nypon är stora, jag tränar in namnen som jag skrivit på skyltarna, vilken bra idé med skyltarna, nu läser jag namnen varje gång jag går förbi rosen.

Inga kommentarer: