fredag 14 augusti 2009

Tänk om bilden kunde tala!


Jag har besökt min pappas föräldrarhem, jag njuter av att gå på mina förfäders marker. Jag har foto från min farmor som står på dessa backar, jag har fått berättat om mina förfäder hur de slet uppe i backarna. Farfar bröt upp stenar på morgonen innan han gick till Nore Bryggeri för att arbeta. Jag vet att min farmor stoppade madrasser med halm, hur hon sydde täcken till familjen.
Jag njuter av att vandra på dessa marker, jag kan inte se mig mätt på denna vägg.
Där har mina förfäder haft djur, mjölkat kor och slitit.
Om det var bättre eller sämre förr, det kan jag inte säga, men att stå här år 2009 få njuta av vardagskulturen på dessa marker är LYCKA.
Tyvärr fick jag inte träffa min farmor o farfar, men jag känner dem nära mitt hjärta.
Jag är också glad att jag hann intervjuva mina föräldrar, så jag kan höra deras röster och minnas deras berättelser.
Följ med i mina tankar o njut av fönstret.

Inga kommentarer: