lördag 30 augusti 2008

Auktionsfynd


När jag njöt av tiden på auktionen idag, tänkte jag på badbaljan som jag badade min docka i, där jag beskrev mig själv vid start av bloggen. Jag ska försöka bli duktig på att ta mera bilder från vardagen, tänk, så många bilder vi tar när vi har kalas, eller är ute och reser. Men vi glömmer ofta bort att ta bilder i vardagen, när vi lagar mat städar tvättar osv. Jag har försökt leta efter gamla bilder där mina förfäder lever i vardagen. Men tyvärr, jag hittade inga bilder med vardagsbestyr.

Fotografier är värdefulla, jag har en annan bisyssla. Nyfiken? Jag dokumenterar foto, gamla kort som jag hittat i gömmorna, sedan har jag också börjat titta på alla diakorten man tog på 60-70-talen. Ska försöka ordna alla dessa kort till mina efterlevande. Det är mycket roligt att se hur tiderna har förändrats, dels kläderna och dessa frisyrer Jag minns min "svinrygg" Man köpte spray i kudde, hällde upp detta i en plastflaska och sedan sprutade man i omgångar i håret. Allt för att håret skulle vara högt, och man tuperade, och satte i många nålar. Formen i nacken hette ju svinrygg, men vilket arbete. Det fanns sägner som berättades om tjejer som la fransklimpa i svinryggen för att den skulle vara fin, detta prövade aldrig jag, men jag hade mycket spray i mitt hår! I morgon ska jag ta kort på Rolf när han kokar gröten, jag lovar, ta en titt får du se vilken sorts gröt han kokar.

Inga kommentarer: