söndag 10 augusti 2008

Flox



När jag var liten kommer jag ihåg en härlig doft ifrån min mammas rabatt,

det var blomman Flox! Det finns massor av nyanser i färgerna, man önskar att man hade en stor yta att odla flox i hav. Nu får jag nöja med mig att odla mina i min "Segmon" bredvid tomtens hus blommar det fint.

I regnrika områden som i Mellaneuropas alper trivs höstflox särskilt bra. Växten härstammar från arter som hör hemma i fuktiga skogar och växer där i sådan mängd att den nästan kan betraktas som ogräs. eftersom flox har ett mycket ytligt rotsystem måste den översta jorden, som snabbt riskerar att torka ut, hållas fuktig. Minst en gång om året måste floxen gödslas rikligt med fullgödsel.

I dessa dagar då regnet öser ner över Värmland, behöver man ej vara bekymrad för uttorkning, eller hur är det hos dig?

Inga kommentarer: