söndag 14 december 2008

Lucka 14




Varje år tar posten i Sverige emot 40 000 brev till tomten. För att hantera alla brev inrättades 1963 Posttomten och fram till 1983 besvarades alla brev på frivillig basis från posthuset på Skansen. Sedan dess har dock tomtens brev tagits om hand av Postens anställda i en lokal vid terminalen i, passande nog, Tomteboda. Från 2002 hjälper även Tomteland i Mora till med denna hantering. I dag skickar vi mindre brev till varandra, mycken post går elektroniskt, därför är det viktigt att vi skriver ett brev ibland till någon av våra nära o kära.
Dagens teckning kommer från barnbarnet Tyra, hon bor i Skåne, har skickat denna fina teckning till sin farfar. Många barn/ungdomar har fått se sina teckningar på min blogg, det har varit roligt att förmedla små fina konstverk. Nu har jag kommit långt med min adventskalender, tomteparet har visat mycket olika saker, både från promenaden i skogen med Viktoria och från vårt hem. I dag är tomtemoran ute i ”bönhuset” som jag kallar min bönrabatt, vi fick massor av härliga bönor att koka och äta hela hösten.
Nu ligger vit fin snö som en slöja över vår trädgård. Trädgården har med andra ord krupit under täcket! Nu räknar vi dagarna fram till både ljuset och tomten, eller hur?

Inga kommentarer: