onsdag 3 december 2008

Lucka 4




Ida har ritat en härlig lucia, hon vill ge alla tittare en stor härlig kram. Snart har vi lucia dagen, som liten kommer jag ihåg min luciakrona, den gick på ett batteri som man hade runt magen och det gick långa trådar upp till varje ljus! Mamma klädde kronan med lingonris, man kunde fuska med sångtexten genom att ha skrivit versen runt manschetten man hade runt ljuset när man gick tärna. Det känns som man skulle vilja träna på en luciasång!
OK jag lovar! Jag ska inte sjunga.
Traditioner.
Det blir ingen jul om jag inte får koka min kola och knäck.
Receptet är enligt kokboken, på en underbar kola som man ska klippa smörpapper och lägga kolan uti.
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
1 tsk ättiksprit
1 msk margarin eller smör
Vik smörgåspapper till en låda 20x20 cm, pensla lådans botten med lite fett.
Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en gryta. Koka kraftigt utan lock tills massan har uppnått 120 gr eller håller kulprovet. Rör då och då.
Tillsätt ättiksspriten mot slutet av kokningen, den hindrar att massan sockrar sig. Tillsätt fettet, häll upp massan i lådan, skär eller klipp kolan i bitar innan den kallnat.
Kulprov:
Doppa lite av massan i en kopp kallt vatten. När provet kan rullas till en kula är massan färdigkokt.

Inga kommentarer: